انواع شیرآلات فولادیآرشام صنعت سوبا

شیرالات فولادی

شیر الات فولادی انواع مختلفی دارند که ساختار و مکانیسم متفاوت آن ها باعث ایجاد عملکرد ها گونان می شود شیرالات فولادی  در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

این شیر ها دارای شکل های پروانه ایی، دروازه ایی، ساچمه ایی و توپی هستند از شیر های فولادی به دلیل مقاومتی که دارند برای انواع سیال ها استفاده می شود.

انواع شیرآلات فولادی و کاربرد آنها

شیر هایی که از جنس فولاد ساخته می شوند باید دارای خاصیت ضد زنگ زدگی باشند زیرا این شیرها مداوم با رطوبت و هوا در تماس هستند و اگر این خاصیت را نداشته باشند به سرعت پوسیده می شوند و کاربرد خود را از دست می دهند.

شیر هایی که از جنس فولاد ساخته شده اند در اندازه های متفاوت و برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی هستند. همراه ما باشید تا بیشتر با شیرآلات فولادی آشنا شوید.

آرشام صنعت سوبا

شیرآلات فولادی

تاریخچه شیرآلات فولادی

لوله کشی و ایجاد مسیر هایی برای عبور آب از دیر باز وجود داشته است زیرا آب در زندگی ما کاربرد های فراوان دارد.

با گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش بشر لوله کشی ها و شیرآلات جدید تر طراحی شده اند.  شیرآلات فولادی هم جز مدل شیر هایی بودند که در مدل های مختلف و برای کاربرد های مختلف طراحی و تولید شده اند.

شیر فولادی دروازه ایی

اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در مورد شیرآلات فولادی کسب نمایید بهتر است با انواع مختلف این شیرآلات آشنا شوید.

یکی از این مدل از شیرآلات مدل دوراوزه ای است که این مدل از شیر ها می توانند باعث شوند دو جریان سیال به نحوی با هم مرتبط شوند.

معمولا این شیر ها برای مصارفی که نیاز به چنین مسئله ایی دارد بسیار کاربردی هستند. شیر فولادی دروازه ایی به صورت عمود بر مسیری که سیال در آن جریان دارد، قرار گرفته است.

نکته ای که درباره این شیر ها اهمیت دارد این است که از آن ها یا باید به حالت کاملا باز و یا حالت بسته استفاده شود.

اگر قصد دارید از شیر فولادی که خریداری کرده اید استفاده نیمه باز کنید باید بدانید این مدل از شیر ها چندان مناسب نیستند.

شیر فولادی توپی

مدل بعدی از شیرآلات فولادی، شیرآلات توپی است.

این مدل از شیر ها ساختاری کلی مشابه با ساختار شیر دروازه ایی دارند.  در این مدل از شیر ها جسم کروی شکل وجود دارد که در مسیر جریان انواع سیال ها قرار می گیرد.

مجرای این شیر ها در وسط همان جسم کروی شکل قرار گرفته است که با باز و بسته شدن می تواند سبب حرکت جریان یا متوقف شدن آن بشود.

این شیر فولادی مکانیسم عملکردی ساده ایی دارد. همچنین به دلیل قیمت مناسبی که دارد می تواند در بسیاری از امور استفاده شود.

شیر فولادی مجرا بند

یکی دیگر از انواع شیرالات فولادی شیر مجرابند است این مدل هم ساختار و مکانیسم بسیار ساده ایی نسبت به سایر شیرآلات دارد.

مکانیسم که این نمونه دارد آن را برای استفاده هایی مناسب می کند که جریان سیال در آن ها نیاز به کنترل نداشته باشد، چون کنترل جریان به وسیله این شیر ها به سختی انجام می گیرد برای همین کارشناس ها توصیه می کنند از ان ها در حالت باز یا بسته استفاده شود.

آرشام صنعت سوبا

شیر فولادی ساچمه ایی

مدل بعدی از شیرآلات فولادی مدل ساچمه ای است. این مدل از شیر ها به گونه ایی طراحی شدند که اندازه تقریبا کوچکی دارند و از ان ها برای لوله های با قطر کم استفاده می شود.

این شیر های فولادی ساچمه ایی دارای ساختاری هستند که سیال هنگام عبور از آنها مسیر مستقیم را طی نمی کند.

این مدل از شیر ها به دلیل وجود یک دیسک از جنس فلز در ساختار خود بسیار کاربردی هستند به نحوی که می توانند جریان سیال را تغییر جهت دهند.

به دلیل وجود این دیسک شیر ها هم برای حالت باز و بسته مناسب هستند هم می توانند به صورت نیمه باز مورد استفاده قرار گیرند.

شیر فولادی یک طرفه لولایی

شیرآلات فولادی یک طرفه لولایی یکی از پرکاربردترین مدل های شیرهای فولادی است که در ساختار این شیر ها دیسک به کار رفته است.

هنگامی که جریان سیال شروع به حرکت می کند این دیسک به سمت بالا می که باعث حرکت سیال می شود. اگر در لوله های سیال جریان نداشته باشد این لولا به حالت اول باز می گردد.

شیر فولادی پروانه ایی

شیر فولادی پروانه ای از مدل هایی است که در اکثر مواقع برای معرفی شیرآلات فولادی از آنها یاد می شود.

این مدل از شیر ها دارای قطعه بند آور است. شیر فولادی پروانه ایی برای مصارف صنعتی مناسب هستند که جریان سیال تقریبا زیادی دارند به عنوان مثال در تصفیه خانه آب می توانند استفاده شوند.

شیر فولادی سوزنی

شیر سوزنی فولادی با ساختاری که دارند برای انواع فشار سیال مناسب هستند.

معمولا شیر های فولادی از دو بخش تشکیل شده اند که یکی از آنها شیر و دیگری فلنج است. شیر سوزنی فولادی در آزمایشگاه های صنایع نفت و گاز کاربرد دارد.

این مدل از شیر های فولادی قابلیت این را دارند که به سرعت عمل کنند و جریان را قطع و وصل کنند. اندازه شیر های سوزنی نسبتا از سایر مدل ها کوچک تر است و میتوان آنها را در لوله های کوچک جای گذاری کرد. 

این مدل از شیر فولادی در سه شکل مختلف طراحی شده است و بنا بر مکان جایگذاری آنها مورد استفاده قرار می گیرند

اجزای اصلی شیر های فولادی

شیرآلات فولادی در ساختمان اصلی خود چند قطعه اصلی دارند.

به عنوان مثال همه این شهر ها دارای قسمتی به اسم نشیمنگاه یا سیت هستند که وزن کل شیر روی این قسمت قرار می گیرد.

همچنین این مدل از شیرآلات دارای قسمت توپی شکلی هستند که جریان را کنترل می کند. از قطعه های دیگری که در این شیرآلات به کار می رود می توان به تریم، فنر، گسست اشاره کرد.

کاربرد شیر فولادی

این شیر های فولادی در صنعت های مختلفی مانند پالایشگاه ها و کارخانه های تولید مواد مختلف استفاده می شوند.

 فولاد آلیاژی است که بخش اصلی تشکیل دهنده آن آهن است اما دارای موادی می باشد که اگر در کنار رطوبت و اکسیژن هوا قرار بگیرد زنگ نزند و پوسیده نشود.

به دلیل اهمیتی که شیرالات فولادی  نسبت به شیرآلات دیگر دارند در زمان تولید سعی می شود که این مدل از شیرآلات به نسبت شیرآلات دیگر در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم تر باشند از اینرو شیرآلات فولادی بهترین انتخاب برای مناطق مرطوب هستند.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه